Sunday, March 27, 2011

kata-kata yang ingin aku bangkang (part 1)

Dalam kehidupan kita seharian, kita memang takkan terlepas untuk bersuara & berkata-kata bukan? Samada suara itu digunakan untuk bercakap dengan diri sendiri (err?) mahupun untuk berkomunikasi dengan orang lain. Dan oleh sebab itu juga, pelbagai kata-kata yang dapat kita perolehi setiap hari samada dalam bentuk analog mahupun digital. Err, boleh tahan bangang juga intro untuk artikel ni. Baca je la wahai sahabat sekalian.


Kes #1

"Kalau sayang pada seseorang, kita kena menerima diri dia seadanya.."

Well aku mau tanya, apakah maksud menerima diri dia seadanya itu? "Kita tak boleh ubah dia.. kena paham & terima perangai dia, kesukaan dia & bla bla bla.."

Waklu.

Bagi aku, ini pendapat aku lah, menerima diri dia seadanya itu maksudnya menerima dari segi fizikal saja. Terima saja rupa paras dia macam tu, fizikal dia macam tu. Dari segi keperibadian? Ada yang boleh terima & ada yang tak boleh diterima.

Kenapa aku cakap macam tu?

Korang sanggup tak tengok bakal isteri/bakal suami/isteri/suami korang masih dengan habit & perangai mereka yang tak elok? Contohnya, tak solat, tak puasa di bulan Ramadhan, suka ber'clubbing, kaki arak, kaki judi dan lain-lain yang seumpamanya?

Jadi, kalau kita betul-betul sayangkan seseorang itu, bantulah & bimbing lah mereka supaya berubah ke arah yang lebih baik. Tak gitu? Yang patut terima seadanya ialah rupa & fizikal mereka.Dah macam tu pilihan korang kan? Takkan la tunang korang hidung tak berapa nak mancung, korang surung dia buat pembedahan mancungkan hidung sampai gaduh-gaduh pula kan. Ish, tak patut..Tak patut.


Kes #2

"Weh, ko jaga je la diri ko sendiri..Kubur masing-masing kan? Sibuk je jaga tepi kain orang! Suka hati aku la aku nak buat dosa pun! Ko bukannya tuhan!"

Ye ye ye.. Memang la kubur masing-masing. Tapi kan, pernah tak baca atau dengar kisah para Nabi dulu-dulu? Aku ambil contoh, kisah Nabi Nuh.Nabi Nuh & para pengikutnya membina kapal untuk menyelamatkan umat & makhluk yang taat kepada Allah S.W.T kerana Allah akan turunkan banjir besar sebagai balasan kepada hambanya yang ingkar.

Ok, point di sini. Bila Allah S.W.T nak turunkan bencana, nak bagi balasan kepada sesebuah kawasan atau tempat, semua orang yang berada di kawasan/tempat itu akan kena. Tak kira lah sesiapa yang ingkar, yang taat, alim, pemerintah, semua. Kalau orang-orang yang ingkar je, takde la Nabi Nuh nak bina kapal yang super besar kan, nak lindung & menyelamatkan umat & haiwan yang taat kepada Allah S.W.T.

Apa yang aku nak cakap, hidup kita ni kena saling berpesan-pesanan, nasihat menasihati. Sebab, kalau Allah nak bagi balasan kat kau, bukan kau je kena, orang kat sekitar kau yang tak peduli atas keburukkan kau pun turut kena nanti.

Kes #3

"Giler berlagak mamat tu bawak kereta! tau la kereta mewah tapi apa guna kereta bapak kaoo yang bagi!"

Kehkeh..Aku nak tanya, kalau ko mintak kereta yang sama dengan bapak dia, agak-agak ko dapat tak? Haaaa..tu la kelebihan dia menjadi anak kepada bapak dia. Ok, biarlah yang tu, aku nak tanya lagi, apa salah dia sampai ko tak pasal-pasal cakap dia macam tu? Dia bawa kereta mewah yang ayah dia bagi tu elok-elok, ko cakap dia berlagak. Takkan la sebab dia pakai cermin mata gelap sambil bawa kereta tu yang ko nak cakap dia berlagak.

Lain lah kalau macam ni keadaannya, mamat tu "vroomm! vrooommm! vrooommmm!" keretanya sambil menjeling ko dengan senyuman sinis & mengejek ko yang hanya bermotor cabuk

ataupun

"Kahkahkah takkan kancil je kot..At least pakai la BMW macam aku ni bhaiii!"

haaa kalau macam tu boleh la kot kalau ko nak bengang & cakap dia berlagak. Tapi,tapi kan.. lagi bagus kalau ko bersabar je.Allah suka orang yang bersabar. Hihihi

Kes #4

"Cinta tak semestinya memiliki.."

Ok, katakanlah,aku suka kat seseorang, mulut aku boleh menipu yang aku cakap aku tak berharap kepada dia, tapi jauh terpendam yang berharap agar dia pun akan suka aku juga.Sebab, aku sukakan dia bukannya saja-saja, aku nak kahwini dia nanti kalau dia sudi. Berharap agar dia menjadi teman hidup, dapat jaga makan minum, dapat jadi ibu yang baik kepada anak-anak.

Itu sekadar contoh..

Jadi, kepada pasangan di luar sana, apa objektif korang duk sayang euww euww, duk rindu auww auww tuh? Suka-suka saja atau pun terikut-ikut dengan kawan-kawan? Kalau macam tu gayanya, quote di atas memang sesuai dengan korang. Kalau tak,Kahwin je la cepat-cepat. Lagi bagus.

Gadis A: "Abang Mello ngok!"

M: "Ye, kenapa??"

Gadis A: Kitew sekolah lagi.. bapak kitew tak bagi kitew kawen.. bongok la Abang mello ni. Entri ntah papew.."

M: Sape suruh adik kapel-kapel ni? Tau pun masih sekolah. Agak-agaklah dik.

Kes #5:

Seorang jejaka yang dikenali sebagai Mr.keyboard, risau akan dirinya yang masih tidak memperolehi pekerjaan yang tetap. Kerja sekejap disitu & kemudian sekejap di sana. Dan sekarang, dia tidak tahu ke mana arah tujunya kerana tidak ada pekerjaan. Mungkin juga dia berasa sedikit putus asa & pasrah.

Kerana itu, dia mengambil peluang untuk mendalami ilmu agama (tak tau la samada untuk mengisi masa lapang semata mata ataupun untuk kebaikkan diri & kenalan). Tak seberapa lama kemudian, jejaka ini keluar berjalan-jalan & terpandang seorang jejaka berkemeja kemas,berseluar slack hitam & bertali leher yang dikenali sebagai Mr.Potato yang baru saja pulang dari pejabat.

Mr.Keyboard: Eh, ko ni mesti student universiti dulu kan? dah lama kerja?

Mr.Potato: Ye ye! dah lama dah kerja.Hihihi (Sambil tersenyum bangga tapi insyaAllah bukan senyum riak takabur)

Mr.Keyboard: Hek eleh! Dalam sehari berapa kali ko buat solat sunat??

Mr.Potato: Err..

Bagi aku, itu konflik dalaman bagi seseorang yang sedang diuji. Jangan la kita memperendahkan kejayaan orang lain dengan kekurangan yang mereka miliki dengan sedikit kelebihan yang kita ada disebabkan kegagalan kita untuk berjaya seperti mereka. Ok, sila ambil masa sedikit untuk fahami ayat aku yang berbelit tu sebab aku pun ambil masa untuk susun ayat.Kehkeh

Tapi lain pula kalau macam ni keadaannya..

Mr.Keyboard: Eh, ko ni mesti student universiti dulu kan? dah lama kerja?

Mr.Potato: Ye ye! dah lama dah kerja.Hihihi (Sambil tersenyum sinis riak takabur) Ko mesti takde kerja kan? Waktu-waktu macam ni orang baru habis kerja, ko berpeleseran je smbil main facebook tepi jalan.

Mr.Keyboard: Cis! Berlagak la ko!! Hek eleh! Dalam sehari berapa kali ko buat solat sunat??

Mr.Potato: Err..

haaa kalau macam tu boleh la kot kalau ko nak bengang & cakap dia berlagak. Tapi,tapi kan.. lagi bagus kalau ko bersabar je.Allah suka orang yang bersabar. Hihihi eh, ayat sama je macam kat atas tadi. Pe cer mello? Err..

Tapi seeloknya..

Mr.Keyboard: Eh, ko ni mesti student universiti dulu kan? dah lama kerja?

Mr.Potato: Ye ye! dah lama dah kerja.Hihihi (Sambil tersenyum sinis riak takabur) Ko mesti takde kerja kan? Waktu-waktu macam ni orang baru habis kerja, ko berpeleseran je smbil main facebook tepi jalan.

Mr.Keyboard: Takde kerja lagi la sahabat.. rezeki belum ada tapi sekarang aku masih berusaha untuk mencari kerja bersungguh-sungguh & menjadikan kenalan yang terdekat sebagai motivasi diri untuk berjaya dalam apa saja kebaikkan di dunia dan akhirat..

Mr.Potato: Err..bagus la macam tu..aku sokong.. *insaf

Bagus la kalau menuntut ilmu agama. Aku pun suka. Tapi, jangan la sedikt ilmu yang kita ada, kita sudah riak, memperendahkan orang lain. Ok, menasihati & menegur tu berlainan dengan memperendahkan & memperlekehkan orang lain. Done.

Ah, cukup la dulu. Sebenarnya banyak lagi points yang aku nak letak kat sini tapi tetiba datang idea tadi, lebih baik aku sambung dalam part yang seterusnya. Artikel yang ni aku jadikan part 1. Kakakaka



AnonyMouse: "Weh mello! bukan maen lg ko cakap eh macam bajet diri kaoo tu baek sangat!! cis! ptuii! benci kao! benci blog hudoh kaoo! bako! bako!"

M: twinkle twinkle little star.. (sambil korek hidung) Eh, anon! mekasih.. ko dah bagi aku idea untuk part seterusnya nanti.Hee










blog comments powered by Disqus
 

Kembali ke atas




Side Project under mello's: Wow! Bundle