Wednesday, March 23, 2011

Jangan hina kami yang bekerja kerana ilmu


Assalamualaikum salam sejahtera kepada semua pembaca.

Terlebih dahulu, aku ingin memohon maaf sekiranya artikel ini menyentuh sensitiviti mahupun menyinggung mana-mana pihak. Aku terbawa untuk menyuarakan isu ini setelah mendengar desas-desus dari kenalan serta di atas pengalaman sendiri, yang kadangkala tersinggung dek kata-kata lagak dari segelintir golongan pemasaran berperingkat/Jualan lansung (MLM). Mungkin, mereka hanya mahu mempromosi perniagaan mereka tapi adakalanya tanpa sedar, kata-kata mereka membuat seberapa ramai kenalan mahupun sesiapa saja yang baru mereka kenali di laman sosial seperti Facebook, cukup tersinggung.

Aku bukanlah anti MLM dan bukan pula menyokong mereka yang ber'MLM. Aku tidak kisah apa yang mereka lakukan, samada itu semua membawa berkat ataupun mudarat. Pelbagai pandangan dilemparkan dari masyarakat berkenaan sistem jualan lansung ini. Ada yang menyokong & ada yang mencemuh. Tapi diperakui, kebanyakkannya mengatakan bahawa sistem jualan lansung ini hanyalah merosakkan masyarakat. Ramai yang berhabis harta benda, wang ringgit semata-mata untuk meraih kata manis pulangan beribu-ribu ringgit sebulan.

Ya, aku tak menolak ada yang berjaya dengan melibatkan diri dalam sistem MLM ni, asalkan ada usaha & jangan jadi pemalas? Yeah, itu salah satu kata ransangan mereka. Halal haram, aku tidak mahu sebut kerana aku tidak layak. Well, kita nilai pandangan mereka yang pakar sajalah.

Yang aku kesalkan, ada diantara mereka yang tidak bertatasusila dalam berbicara.

"buat apa kerja sehari semalam tapi hidup masih menanggung hutang?"

"tak dinafikan mereka yang bekerja mampu dapat RM4000, RM5000 sebulan, tapi setelah tolak ansuran kereta, rumah, bil dan bla bla bla, masih berhutang beb! mana cukuppp"

Kawan, janganlah begitu. Jaga hubungan kita sesama manusia nescaya hidup kita aman sentosa. Orang penat kerja sehari semalam hingga kadang-kadang peluh meleleh kat celah kankang tau.Walaupun kata-kata kesal tidak pernah menusuk di corong telinga kalian, tapi aku percaya, ramai yang tersinggung dan lama kelamaan, akan ada yang menjauh dari kalian. Mungkin juga perlahan-lahan kalian kehilangan sahabat.

Aku sekarang bekerja biasa-biasa saja. Electronic Engineer lepasan ijazah sarjana muda. Fresh graduate. Ya, banyak mana sangat la kan gaji kami yang mendapat pekerjaan dengan secebis ilmu yang kami tagih selama ini. Tapi aku bersyukur, dengan gaji sekarang, aku mampu menyara diri sendiri tanpa membebankan ibu-bapa lagi (sebenarnya mereka tak pernah rasa terbeban untuk anak-anak), sebaliknya lebih dari itu, rezeki yang aku perolehi ini aku mampu untuk hulurkan kepada adik-adik di kampuhg. Alhamdulillah.


Kami manusia biasa juga. Ada impian, ada idaman. Aku juga, ada kereta idaman, ada rumah idaman, ah, isteri idaman maseh tak ketemu, biarkan, urusanku mencintai manusia adalah urusan-Nya, dan urusan mencintai-Nya adalah urusanku. Tapi! Tapi, semua itu boleh dicapai selagi hayat dikandung badan, selagi matlamat itu diiringi usaha, akan Allah makbulkan. Rezeki Allah yang bagi, terpulang kepada cara kita samada baik atau buruk.

Note: (Sekadar contoh) Orang rompak bank pun boleh kaya raya, orang yang suka terima rasuah, jual najis dadah. Tapi.. tak berkat kan?

"Ye ye je kerja kerana ilmu..ye ye je dapat kerja kerana ilmu"

Eh, of course! Bukan senang kami untuk capai ke tahap ini. Tak kira lah samada yang mendapat pekerjaan melalui lulusan SPM, Sijil, Diploma, Sarjana Muda (Degree), Master mahupun doktor falsafah (PHD) sekalipun, kami berpuas hati mendapat pekerjaan yang gaji tak seberapa (pada permulaannya) walaupun memerah minda hingga kering sewaktu belajar dulu.Dan sekarang, walaupun penat fizikal & mental bekerja, aku seronok. Setiap hari aku peroleh ilmu baru tambahan lagi pekerjaan sekarang memang menepati apa yang aku pelajari dulu.



"Alah kerja cikgu je pun, awal-awal memang la mewah.. nak pakai kereta tu la, ni la.. kahwin nanti? nak tanggung keluarga lagi..kos rumah lagi..last-last hutang jugak."

Bro, tak elok begitu walaupun untuk mempromosi "perniagaan" kita. Jangan rendah-rendahkan orang lain. Hidup ni sementara saja. Ada impian tu bagus la. Capai la ia sementara masih ada hayat dengan cara yang terberkat. Mak ayah aku cikgu juga, tak pernah meniaga, tak pernah join MLM pun tapi masih mampu membesarkan aku & adik-adik dengan selesa. Mampu saja bina banglo idaman, bilik sorang satu lagi untuk anak-anak. Mampu saja bagi motosikal sorang satu kepada anak-anak lelaki mereka.Hidup takde pun terseksa dek hutang.Well, setiap orang ada rezeki masing-masing kan?

Jadi, berpada-pada lah dalam berkata-kata. Mungkin pada anda ia salah satu strategi untuk menarik pelanggan atau lebih tepat lagi downline, tapi ingat, kata-kata anda mungkin juga menyakiti kawan dan kenalan anda sendiri.

Salam perpaduan dari mushmello dot com.


p/s: dulu aku selalu buka emel tapi sekarang tak berani sangat dah.. kenapa?

Jawatan kosong:

Project Engineer, Tester Engineer, Electric/Electronic Engineer.
1 Year Experience. MYR 5000 - 8000

Sabar mello, pengalaman lebih penting. Bab kata senior engineer aku, "jangan risau pasal gaji.. kalau kita ada ilmu, kita tak perlu "cari" orang, orang yang akan "cari" kita.

p/s/s: Sekarang dalam proses untuk mendaftarkan diri dibawah Board of Engineers Malaysia. InsyaAllah dapat la title Engr. tu. Target dalam masa 6 tahun, nak dapatkan title Ingnieur (Ir.).Gaji ada lah dalam RM15000++ per month. Itu angan-angan aku & kawan rapat aku yang sekarang bekerja sebagai chemical Engineer. Amin.

p/s/s/s: Alang-alang cakap benda yang berkaitan dengan duit kan, apa salahnya over sikit. Sekali sekala. KAHKAHKAHKAH






blog comments powered by Disqus
 

BACK TO TOP




Side Projects under mello's: Wow! Bundle | melloGraphy | mello says